Markedsføringslovens § 3 og § 4
Markedsføringsloven danner udgangspunktet for vurderingen af virksomheders markedsføringstiltag. Lovens overordnede formål er at sikre, at virksomhederne drives tilbørligt og rimeligt under hensyn til både konkurrenter, andre erhvervsdrivende, forbrugerne samt almene samfundsinteresser.
Virksomhederne skal udvise god markedsføringsskik og god erhvervsskik. Bestemmelsen om god markedsføringsskik er anført i markedsføringslovens § 3, mens god erhvervsskik er anført i markedsføringslovens § 4.
Markedsføringslovens § 3:
” § 3 Erhvervsdrivende omfattet af denne lov skal udvise god markedsføringsskik under hensyntagen til forbrugerne, erhvervsdrivende og almene samfundsinteresser”
Markedsføringslovens § 4:
“§ 4 En erhvervsdrivende skal i sin handelspraksis over for forbrugerne udvise god erhvervsskik”
Bestemmelserne om god markedsføringsskik og god erhvervskik er begge generalklausuler, hvis selvstændige indhold aldrig vil kunne fastlægges endeligt eller bestemt. Bestemmelserne er udtryk for dynamiske retsregler, hvor det konkrete markedsføringstiltag hele tiden skal sammenholdes med, hvad der til enhver tid anses for at være god skik i branchen og på markedet i øvrigt.
Branchens retningslinjer for markedsføring af alkoholholdige drikke er branchens bidrag til fortolkning af markedsføringslovens § 3 og § 4. Retningslinjerne er udarbejdet i samarbejde mellem Forbrugerrådet på den ene side og branchen på den anden, hvorefter retningslinjerne udfylder begrebet god markedsføringsskik og god erhvervsskik for branchen.
Markedsføringslovens begreber finder anvendelse på alle markedsføringstiltag, der er rettet mod det danske marked. Således vil en dansk virksomhed, hvis markedsføringstiltag alene er rettet mod udlandet ikke være omfattet af markedsføringslovens bestemmelse. Udenlandske virksomheders markedsføringstiltag rettet mod det danske marked vil derimod være omfattet af den danske markedsføringslov, og de normer der er fastsat heri.
Markedsføringsloven § 11, stk. 2
Med virkning fra 1. juli 2017 er markedsføringsloven ændret, så det nu fremgår af § 11, at markedsføring rettet mod børn og unge ikke direkte eller indirekte må opfordre til vold, anvendelse af rusmidler, herunder alkohol, eller anden farlig eller hensynsløs adfærd eller på utilbørlig måde benytte sig af vold, frygt eller overtro som virkemidler.
Bestemmelsen har følgende ordlyd:
§ 11. Handelspraksis rettet mod børn og unge under 18 år må ikke direkte eller indirekte opfordre til vold eller anden farlig eller hensynsløs adfærd eller på utilbørlig måde benytte sig af vold, frygt eller overtro som virkemidler.
Stk. 2 Handelspraksis rettet mod børn og unge under 18 år må ikke indeholde omtale af, billeder af eller henvisninger til rusmidler, herunder alkohol.
Der har ikke før indførslen af bestemmelsen i markedsføringsloven i 2006 været specifikke regler om markedsføring overfor børn og unge i markedsføringsloven. Derimod udarbejdede Forbrugerombudsmanden i april 2002 en vejledning kaldet ”Børn, unge og markedsføring”. Vejledningen indeholder Forbrugerombudsmandens fortolkning af, hvad god markedsføringsskik er i forhold til børn og unge. Denne vejledning opdateres løbende og fungerer således som supplement ved fortolkning.